Nová registrace Zapomenuté heslo

Šílenství, které (ne)pochopíte: Jak Labubu ovládlo svět aneb od hraček až na talíře

15. 10. 2025
shutterstock_2562127833.webp
Shutterstock
shutterstock_2549399681.webp shutterstock_2562127833.webp shutterstock_2569135925.webp Dalších
7 fotek

Původně jen postavička z dětské knížky od hongkongského umělce Kasing Lunga. Díky čínské firmě Pop Mart se ale Labubu proměnila v celosvětový fenomén, který nezasáhl jen svět hraček a sběratelství, ale překvapivě i gastronomii. Novým hitem, který se rychle šíří i v Česku, jsou totiž Labubu dorty – originálně zdobené dezerty, které se těší obrovské popularitě nejen v Asii, ale stále častěji i v evropských městech.

Labubu, na první pohled trochu podivná plyšová příšerka s velkýma ušima a šibalským úsměvem, se v posledních měsících stala naprostou senzací. Tento fenomén se přehnal napříč kontinenty a nyní dobývá i cukrárny a trendy v narozeninových oslavách.

Úspěch Labubu je až neuvěřitelně fenomenální. Společnost Pop Mart, která za ním stojí, ohlásila, že právě Labubu tvoří zhruba třetinu jejích celkových tržeb. V roce 2025 značka velkolepě vstoupila na západní trhy. V obchodech v Los Angeles, Londýně či Miláně se tvořily několikahodinové fronty a zájem byl tak extrémní, že některé pobočky musely prodej dočasně omezit. Tento boom pohání masivní přítomnost na sociálních sítích, kde hashtag #Labubu sbírá na TikToku miliardy zhlédnutí. K popularitě přispívají i celebrity jako Rihanna, Dua Lipa nebo Lisa z kapely BLACKPINK, které postavičce propůjčují auru luxusního a trendy módního doplňku.

Tajemství úspěchu: Sběratelská vášeň a strach, že vám něco uteče

Klíč k úspěchu Labubu spočívá v odklonu od zavedených pravidel. Zatímco v minulosti světu hraček kralovali dokonale roztomilí hrdinové jako Hello Kitty nebo u nás krteček, Labubu sází na trend „ugly-cute“. Jde o postavičky, které jsou schválně nedokonalé a trochu zvláštní, ale právě díky tomu nesmírně sympatické. Tento přístup dokonale rezonuje s vkusem mladé generace, která hledá něco originálního, hravého a osobitého.

Za popularitou stojí chytrá marketingová strategie. Klíčovým prvkem jsou takzvané „blind boxy“ – krabičky s překvapením, u nichž kupující dopředu neví, jakou figurku získá. To v lidech probouzí touhu po dalším nákupu a vytváří pocit napětí podobný hře. Tento efekt je umocněn strategií jakési vzácnosti. Limitované edice a speciální regionální varianty vyvolávají u fanoušků strach z promeškání nějaké figurky. Vzácné kousky se tak na sběratelském trhu prodávají za mnohonásobně vyšší ceny, přičemž hodnota některých speciálních figurek se v Číně vyšplhala až k neuvěřitelným 150 000 dolarů.

Labubu jako sladká tečka na talíři

Fenomén Labubu si našel cestu i do světových cukráren. Dorty, koláčky, sušenky i cupcaky s motivem této roztomilé postavičky se staly ozdobou mnoha moderních kaváren a lákadlem (nejen) pro mladou generaci, která si ráda fotí originální dezerty na své sociální sítě.

V Jižní Koreji a Japonsku vznikají dočasné „pop-up“ kavárny zaměřené výhradně na Labubu dezerty, zatímco cukráři ve Francii či Německu experimentují s propracovaným designem ve stylu „ugly-cute“ (roztomile ošklivý), který je pro postavičku typický.

Můžete tak ochutnat dorty či zákusky různých velikostí, tvarů, barev. A hlavně chutí, protože těm se meze absolutně nekladou. To, co byste dali do klasického dortu či dezertu, využijete i tady – s tím rozdílem, že Labubu dezerty nemusejí být vždy ve všem dokonalé, v nedokonalosti přece tkví jejich krása.

Jaká je budoucnost Labubu? Otazníky zůstávají

Přestože je Labubu na vrcholu popularity, objevují se otázky ohledně budoucnosti. Odborníci se ptají, zda nejde jen o krátkodobý trend, který časem pomine, pokud se značce nepodaří hlouběji zakořenit v popkultuře prostřednictvím filmů, seriálů či jiných produktů. Zároveň sílí kritika zaměřená na ekologickou stopu masové výroby plastových hraček. Firma Pop Mart však slibuje, že se zaměří na udržitelnější balení i samotnou výrobu.

I přes tyto otazníky je zřejmé, že Labubu momentálně dokáže oslovit neuvěřitelně široké publikum napříč kontinenty, sociálními i věkovými skupinami. Fascinuje vášnivé sběratele, fanoušky i ty, kteří si prostě jen chtějí objednat netradiční trendy dort na oslavu nebo firemní večírek.

 

Zdroj: Accio.com, Feltify.com, NewUniversity.org, Visualcapitalist.com

Sdílet článek

Světová kuchyně Sladké pečení Dorty Trendy Moderní gastronomie

Související články