Nová registrace Zapomenuté heslo

Pánev Fabini je pojem, miluje ji Pohlreich i Forejt. Jak se o nádobí starat, aby vydrželo generace?

10. 12. 2025
Se svolením Fabini
Další
4 fotky

Když řeknete „používám nádobí od Fabini“, jen trochu zasvěcená společnost pokývá uznale hlavou. Je to nádobí vysoce kvalitní, cenově dostupné a jako bonus má i příběh, který si zaslouží podobné uznání. Jan Fabini se začal zajímat o gastronomii a nádobí před pár lety a chtěl to dělat jinak, nabídnout víc: modernější přístup, přehlednější internetový obchod, kvalitnější nabídku, lepší služby, péči a srozumitelnější obsah. Dnes je mu 27 let a protože skromnost mu to nedovolí, tak to uděláme za něj a řekneme: dělá to skvěle!

Před pár lety spoluzaložil tehdy 19letý Jan Fabini první firmu. Neměla nic společného s oblastí gastronomie nebo nádobí, ale už tehdy to chtěl dělat jinak: „Měnit zaběhlé způsoby a zákazníkům přinášet nové možnosti. Být součástí dynamického prostředí, plného nových věcí, které před vámi ještě nikdo jiný nedělal.“

Do světa vaření a lidí, pro které není vaření nutné zlo, ale zábava a koníček, pak poprvé nakoukl, když začal pracovat na úpravách webové stránky prodejce kuchyňského vybavení... A nakonec ho vaření nadchlo také, ne však z pohledu surovin a postupů, ale z pohledu nádobí. „Chtěl jsem designové nádobí z opravdu kvalitních materiálů, které vydrží generace, bude praktické, nepřeplácané, s dobrými tepelnými vlastnostmi a hlavně i při tom všem za dobrou cenu.“

A aby mohl své vizi dostát, začal jej nakonec vyrábět. Z vícevrstvé oceli. A dnes je jeho značka pojem, jeho nádobí má ambici být předáváno z generace na generaci a pracují s ním uznávaní šéfkuchaři i foodblogeři.

Nádobí značky Fabini je dnes pojem. Vím, že je těžké chválit sám sebe, ale zkusíte to? V čem jste jiní, lepší?

Fabini už dávno není jen o mně. Stojí za ním obrovský tým lidí, kteří se firmě dennodenně věnují a jejich práci pochválím rád. Náš přístup je velmi jednoduchý: zákazník není hlupák. Je vnímavý a zajímají ho dvě věci. Kvalita produktu a dobrý servis. A právě na to se soustředíme. 

Produkt řešíme od prvního dne do posledního detailu, máme i vlastní produktové studio, kde v tuto chvíli pracuje asi 10 designérů a konstruktérů. Kromě toho nabízíme všem zákazníkům Fabini garanci: nejlepší zákaznický servis na trhu. Naším cílem je, aby každý, kdo s námi přijde do styku, odcházel spokojený. Vyměníme, vrátíme, vyřešíme. Vždy. 

I když mám z našich produktů a servisu radost, mám pocit, že jsme úplně na začátku a máme toho ještě hodně co zlepšovat. Na druhou stranu, vaří s námi už 150 000 lidí, mezi naše garanty patří špičkové osobnosti české gastro scény, jako Přemek Forejt a Zdeněk Pohlreich, a máme krásné kolekce i z takových materiálů, jako je třeba kamenina nebo sklo. A to jsou všechno věci, za které náš tým pochválím rád.

Jedna věc je značku založit a druhá je budovat ji a dát jí prostor k růstu. Jak na to? 

Na začátku jsem o tom vůbec nepřemýšlel z pohledu strategie nebo budování značky. Chtěl jsem prostě dělat dobrý produkt a poskytovat dobrý servis. Otázky typu „co funguje“ nebo „jak růst“ si klademe až poslední rok nebo dva. A vždycky, když něco řešíme, vracíme se ke kořenům: ke kvalitnímu produktu a perfektnímu servisu. Možná to zní banálně, ale právě tyto jednoduché principy fungují. Navíc mé jméno je na každém produktu. To je obrovská motivace i závazek, který vám nedovolí polevit.

Hned od začátku vás podpořili zajímaví investoři a odborníci. Co je na Fabini zaujalo?

Lidí, kteří nám věřili a podpořili nás v začátcích, kdy to bylo nejdůležitější, je mnohem víc než jen několik konkrétních osobností. A já na ně nezapomínám a jsem jim doteď vděčný za důvěru. Nerad bych jmenoval pouze někoho, protože jich byly stovky. 

Ale jedno jméno přece jen zmíním. Časopis Apetit byl úplně první ze všech médií, který nám dal prostor a pomohl nám dostat se do povědomí širší veřejnosti. Darina Sieglová přišla k nám do kanceláře a byl z toho článek na dvě strany. Tenkrát mě ani naše nádobí nikdo neznal. Taková důvěra na začátku je k nezaplacení.

Nyní s vámi vaří uznávaní kuchaři a foodblogeři, mnozí mají své ambasadorské kolekce. Jak se podařilo přesvědčit například obávaného „šéfa“ Zdeňka Pohlreicha?

To je asi spíš otázka na něj, ale věřím, že za tím stojí naše práce a výsledky. Pro pana Pohlreicha je kvalita absolutní priorita a velmi si hlídá, s kým spojí své jméno. Doufám tedy, že to bylo především proto, že ho přesvědčila kvalita našeho produktu. Svou roli mohlo sehrát i to, že jsme mladá firma. Pan Pohlreich má totiž obrovský přehled o tom, co se v gastronomii děje, a rád podporuje mladé lidi a nové smysluplné projekty.

Na čem vaříte vy?

Domů si beru všechno naše nádobí, protože ho neustále testuji a zkouším v běžném provozu. Nejčastěji ale sahám po vícevrstvé nerezi, konkrétně po kolekci Lucca. Vařím na ní úplně všechno – i vajíčka. Když se s tímto materiálem naučíte pracovat, nebudete chtít používat jiný.

A kdybych měl vybrat jeden jediný kus, byla by to hluboká pánev. Není náhoda, že jsme měli v létě kampaň Hluboká je pro všechny. Je nesmírně funkční a univerzální. Hned po ní používám kónický rendlík, který je podobně všestranný.

Jak o Fabini nádobí pečovat, aby bylo napořád?

Každý materiál vyžaduje trochu jiný přístup, ale ten základ je stejný. Jsem zastáncem toho, že člověk by neměl být otrokem svého nádobí. Stačí věnovat pár minut tomu, abyste pochopili, co daný materiál potřebuje a jak se o jednotlivé materiály starat.

Doporučuji pár základních pravidel:

  • Pozor na teplotní šoky: Kov nemá rád prudké změny teplot, typicky zchlazení horké pánve studenou vodou. Bez ohledu na to, jak kvalitní materiál to je, tohle je prostě fyzika a hrozí, že se dno vyboulí.
  • Zahřívejte postupně: Z podobného důvodu zahřívejte nádobí rovnoměrně a hlídejte si, aby velikost plotýnky odpovídala velikosti nádobí.
  • Nepoužívejte kovové drátěnky: Poškrábou i tak odolný povrch, jako je nerezová ocel.
  • Trik na připáleniny: Pokud se něco přichytí, nalijte do nádobí vodu, přidejte trochu jedlé sody a přiveďte k varu. Tím zachráníte i ty největší katastrofy.

Zdroj: autorský rozhovor, Fabini.cz

Sdílet článek

Nádobí Péče o nádobí Kuchyňské nádobí Moderní nádobí

Související články