
První říjnový den patří Mezinárodnímu dni kávy – nápoje, který je pro mnohé neodmyslitelnou součástí každodenního života. Káva se ale v posledních letech proměnila z ranního povzbuzení v zážitek a životní styl. O tom, jak se mění preference českých zákazníků, proč jsou největším trendem ochucené a bezkofeinové kávy, co obnáší práce Coffee Ambassadorky i jakou roli hraje udržitelnost, jsme hovořili s Pavlou Markovou ze společnosti Nespresso.
Káva provází lidstvo už po staletí, ale její role se v posledních letech výrazně mění. Dnes už není jen prostředkem, jak se rychle povzbudit, ale stává se součástí životního stylu, zážitkem a prostorem pro objevování nových chutí. Jen málokdo si ale uvědomuje, jak dlouhou cestu musí kávové zrno urazit, než skončí v našem šálku. O aktuálních trendech, rostoucí oblibě ochucených a bezkofeinových káv, významu udržitelnosti jsme hovořili s Nespresso Coffee Ambassadorkou Pavlou Markovou.
Co pro vás osobně znamená být Coffee Ambassadorkou? V čem vidíte své největší poslání?
Být Coffee Ambassadorkou je pro mě splněný sen. A přestože jsem původně směřovala trochu jiným směrem, svět kávy Nespresso mě okouzlil už před více než deseti lety – a od té doby mě nepustil. Mým největším posláním je šířit kávové znalosti a otevírat dveře do fascinujícího světa kávy – jak mým kolegům, tak široké veřejnosti. Káva dnes zdaleka není jen obyčejný černý nápoj. Je to pestrý a neustále se proměňující svět plný chutí, příběhů a kreativity, který mě znovu a znovu překvapuje. Dělá mi radost sledovat nové trendy a představovat je českému zákazníkovi.
Jaké jsou aktuální trendy v kávové kultuře ve světě a v Čechách? Jak se tyto trendy proměnily v čase a jak na pití kávy reaguje mladší generace?
Kávová kultura v Česku se za poslední desetiletí výrazně proměnila. V současnosti se stále více zaměřujeme na oslovení mladší generace, zejména generace Z, která má odlišné preference než jiné věkové skupiny. Zatímco starší zákazníci si často dopřávají větší šálek kávy s mlékem, mladší generace se více zajímá o bezkofeinové varianty, ochucené kávy nebo alternativní receptury, které si mohou vychutnávat v průběhu celého dne.
Pro tuto skupinu už není káva jen prostředkem, jak se povzbudit – vnímají ji spíše jako příjemný zážitek, součást životního stylu nebo chvíli pro sebe. Jednoznačným hitem letošního roku jsou ledové kávové receptury. Od začátku léta jsme zaznamenali více než 400% nárůst poptávky po našich ledových kávách, což potvrzuje, že se tento trend, který k nám dorazil ze zahraničí – zejména z USA – rychle zabydlel i u českých zákazníků.
Jak na tyto změny v trendu a v poptávce reaguje značka Nespresso?
Velkým trendem jsou v současnosti naše ochucené kávy, které se díky jemnému aroma stávají ideálním zpestřením každodenního šálku – takovým malým dezertem bez cukru. Právě na tuto kategorii se nyní intenzivně zaměřujeme a pravidelně přicházíme s novými a zajímavými příchutěmi. V naší nabídce nechybí oblíbené stálice jako vanilka, karamel nebo lískový oříšek, ale i odvážnější varianty.
Skutečným fenoménem letošního léta se stala pistáciová káva, se kterou si zákazníci značku Nespresso často spojovali – a s oblibou si ji připravovali jak v horké, tak v ledové variantě. Na tento úspěch navazujeme i na podzim, a to našimi sezónními bestsellery Pumpkin Spice Cake a Maple Pecan.
Dá se říct, že aromatizované kávy jsou naší specialitou, která se těší stále větší oblibě napříč generacemi. Nově jsme také reagovali na rostoucí poptávku po bezkofeinových kávách a zařadili do nabídky i aromatizované bezkofeinové varianty.

Kromě bezkofeinové kávy se v poslední době objevují také potraviny s přidanými vitamíny. Je to něco, co můžeme pozorovat i v oblasti kávy?
Ano, i v oblasti kávy můžeme sledovat posun směrem ke zdravějším alternativám – a to zejména díky mladší generaci, která přináší nové návyky i očekávání. Bezkofeinová káva je dnes velkým trendem a její obliba stále roste. A není se čemu divit – doby, kdy bezkofeinová káva chutnala ploše a fádně, jsou už dávno pryč. Dnešní metody odstraňování kofeinu jsou přírodní a velmi šetrné, takže výsledná chuť zůstává prakticky nerozeznatelná od klasické kávy.
Zákazníci si tak mohou kávu dopřávat kdykoli během dne – bez obav z přílišného množství kofeinu – a zároveň ji vnímají jako součást celkově vyváženého životního stylu.
A právě tady přicházejí na scénu tzv. funkční kávy, tedy kávové směsi obohacené o vitaminy či rostlinné extrakty. V rámci nabídky Nespresso si tak dnes můžete vychutnat například kávu s ženšenovým extraktem nebo s vitaminy B6 a B12. Vzhledem k tomu, kolikrát denně si šálek kávy dopřejeme, se přímo nabízí udělat z něj něco víc – malý rituál, který potěší nejen chuťové buňky, ale zároveň podpoří naše tělo.
Jak důležitá je pro dnešního spotřebitele udržitelnost a původ kávy?
Řekla bych, že pro dnešního spotřebitele je udržitelnost a transparentní původ kávy stále více samozřejmostí. Přesně tak to vnímáme i u nás v Nespresso. Naši zákazníci vědí, že klademe nejvyšší důraz na kvalitu i udržitelnost – a právě proto jsou značce dlouhodobě loajální.
Už od roku 2003 máme vlastní program AAA Udržitelnosti kvality™, do kterého je dnes zapojeno více než 168 000 farmářů z 18 zemí světa. Díky tomu známe 100 % původ našich káv i celou cestu kávových zrn. Právě tento přístup zajišťuje nejen vysokou kvalitu, ale i konzistentní chuť, na kterou se naši zákazníci mohou spolehnout.
Měla jsem také možnost navštívit kávové farmy v Brazílii a osobně nahlédnout pod ruce lidem, kterým za kávu vděčíme. Byl to pro mě silný a nezapomenutelný zážitek, který se snažím ve své roli dál předávat – ať už kolegům, nebo zákazníkům.
Co podle vás dělá kávový zážitek skutečně výjimečným – nad rámec šálku samotného?
Pro mě osobně je to především rituál, který si s kávou všichni spojíme. Ať už je to první šálek dne, kdy si třídíme myšlenky co nás ten den čeká, každodenní společný šálek kávy s kolegy v kanceláři nebo pravidelná zastávka v oblíbené kavárně – to vše jsou pro mě malé momenty komfortu, který mám s kávou spojený a bez kterých by můj den nebyl úplný.