Hledat nové cesty a způsoby, dělat to jinak nebo jít zcela záměrně jinou cestou? To je přístup běžný a typický pro mladou generaci. Ta označená písmenem Z na tom není jinak – a to i v přístupu k jídlu a vaření. Za jaké gastro trendy můžeme generaci Z poděkovat?
Trendy jsou tu od toho, aby je někteří nadšeně tvořili, jiní následovali a jiní zase odmítali. V gastro oblasti se nejrůznější novinky, co se týče surovin, jídla a jeho přípravy nebo prezentace, objevují poměrně často. Některé zdomácní, jiné po roce upadnou v zapomnění.
Mají je na svědomí většinou mladí lidé, slovy písmen, generace Z. A když se mluví o tom, jak generace Z přistupuje k jídlu a gastronomii, nemyslí se tím jen to, co mladí rádi jedí, ale obecně jejich hodnotový systém, životní styl a způsob, jakým konzumují. A jak výrazně to mění celý gastro svět. Mnohdy velmi.
Jaká je generace Z v přístupu ke gastronomii
- Rychlost, jednoduchost, flexibilita. Generace Z žije rychle a má ráda minimalismus, ocení tedy ready-to-eat přístup a jídla hotová do 15 minut – ideální je pro ně vařit z co nejméně ingrediencí, použít co nejméně nádobí, aby to celé zabralo co nejméně času. A zásadní roli pro ně hrají donášky.
- Nutriční gramotnost a wellness mindset. Generace Z má přístup k nebývalému množství informací a zajímá je, jak jídlo funguje, zda podpoří mentální pohodu, výkon, energii.
- Udržitelnost, etika a původ. Jídlo jim musí dávat smysl i hodnotově. Zajímá je lokální produkce, rostlinná strava, neplýtvání jídlem, upcyklované potraviny, cirkulární gastronomie apod.
- Milují intenzivní chutě a experimenty a proto je baví fermentace, kimchi, smash burgers, umami a nejrůznější fusions. Když to funguje virálně, tak o to lépe.
- Je to silná technologická generace, takže recepty hledají na digitálních sítích, vaří s pomocí AI, využívají mobilní platby a milují nejrůznější aplikace pro foodies.
„Gen Z mění pohled na gastronomii z pouhého uspokojení hladu na komplexní zážitek. Chtějí, aby jídlo bylo vizuálně přitažlivé, eticky udržitelné, baví je jasné koncepty a chtějí vědět, o čem daný podnik je. Zároveň pro ně musí být jídlo instagramable. Před návštěvou restaurace si projíždí Instagram a TikTok, aby viděli, jak jídlo vypadá, a ověřili si, že je dostatečně estetické na to, aby ho mohli online sdílet se svými přáteli. Gen Z je také velmi citlivá na otázky udržitelnosti. Chtějí vědět, odkud suroviny pochází a dávají přednost lokálním podnikům. Má to ale i další rozměr, návštěva restaurace je pro ně společenská událost. Chtějí, aby jim podnik nabídl jedinečnou atmosféru, kterou mohou sdílet se svou komunitou,“ říká Jakub Vyskočil, jeden ze zakladatelů aplikace TasteTown.
Aplikace TasteTown láká lidi do zajímavých podniků
Aplikace TasteTown se na českém trhu objevila v září 2024. Založili ji tři dvacátníci: Jakub Vyskočil, Filip Hanzel a Luise Krist, kteří chtěli dát lidem možnost objevovat nové restaurace a kavárny, aniž by se přitom zruinovali.
Jsem boomer, když jsem o TasteTown ještě neslyšela?
Filip Hanzel: Určitě ne. Pro nás se boomeři definují spíš tlačítkovými telefony nebo písmem v největší velikosti v případě dotykového telefonu. V Česku je spousta lidí, kteří o TasteTown zatím neslyšeli a vzhledem k tomu, že jsme zatím „jen“ ve třech největších městech, nemusíme být pro každého relevantní. Příští rok se ale plánujeme objevit v mnoha dalších krajských městech a v dalším kroku se detailněji zaměříme i na ty s větším písmem v telefonu.
Jak byste aplikaci představili?
Jakub Vyskočil: Představte si, že máte v kapse svého chytrého telefonu klíč, který vám odemyká dveře do těch nejlepších restaurací ve městě, a to s exkluzivními výhodami, které jinde nenajdete. TasteTown není jen další slevová aplikace, je to kurátor, který vám ulehčí rozhodování, kam zajít na jídlo, a zároveň ušetří peníze, které byste utratili za průměrné podniky.
Dejte mi pět důvodů, proč bez ní nemůžu žít.
- Ušetříte peníze. S TasteTown získáváte slevu 1+1 zdarma na hlavní jídlo u téměř všech našich partnerských podniků. Aplikaci využijete, když se vidíte s přáteli, jdete na pracovní schůzku nebo s partnerem na večeři.
- Kvalita místo kvantity. Už se nemusíte bát, že šlápnete vedle. Pečlivě vybíráme restaurace, které stojí za to, a za svým kurátorským výběrem si stojíme.
- Objevování nových míst. Pomůžeme vám objevit skryté poklady, o kterých jste doteď nevěděli, a rozšířit si tak gastronomické obzory.
- Jednoduchost a přehlednost. Žádné zbytečné reklamy nebo složité objednávání. Aplikace je jednoduchá a intuitivní.
- Je fér vůči zapojeným podnikům. Gastro milujeme a podporujeme. Zapojené podniky u nás na rozdíl od jiných foodies appek neplatí žádné skryté poplatky ani provize. Prostě jen nabízí slevy speciálně pro uživatele naší aplikace.
Dělali jste aplikaci vysloveně pro gen Z?
Filip Hanzel: Naši aplikaci jsme vytvářeli pro všechny. Pravda je ale taková, že nám samotným je pod 30, a tak je nám bližší pochopit svět sociálních sítí, rychlého obsahu a kreativy právě pro naši generaci. To samé platí i pro předplatné, na které je dnes zvyklý skoro každý z naší generace. Předplácíme si hudební a streamovací platformy nebo prostě jen rozhraní bez reklam, jako tomu je v případě sociálních sítí. Myslím, že právě proto je naše řešení tolik oblíbené především u gen Z, protože je na model předplatného na rozdíl od jiných generací zvyklá.
Jak to funguje?
Luise Krist: Zadáte telefonní číslo a aplikace vás provede přihlašovacím procesem krok za krokem. Pak už je to jednoduché. Na mapě svého města uvidíte stovky restaurací, jednu z nich si vyberete. Zarezervujte si deal, například jídlo 1+1 zdarma. Navštívíte podnik a ukážete obsluze svůj telefon s rezervovaným dealem, objednáte si a užijete si jídlo! U placení uplatníte swipnutím před obsluhou na vašem telefonu. Útratu s uplatněnou slevou zaplatíte přímo obsluze. Dovolím si menší tip i pro čtenáře: na našem Instagramu najdete spoustu voucherů, abyste si aplikaci mohli vyzkoušet na měsíc zdarma.
Kolik lidí už si aplikaci stáhlo a jaké jsou vaše plány do budoucna?
Jakub Vyskočil: Aplikaci si stáhlo přes 250 tisíc uživatelů a aktuálně máme do naší platformy zapojených téměř 1200 podniků v Praze, Brně, Ostravě, Bratislavě, Varšavě a Krakově. Náš cíl je být všude, ve všech krajských městech v Česku, ve velkých městech v Polsku a chceme expandovat i do dalších klíčových trhů v Evropě.
V čem mění pohled na objednávání jídla a návštěvu restaurací?
Jakub Vyskočil: TasteTown není jen o šetření, nabízí i zážitek, kdy jdete na jídlo nebo na kávu s někým blízkým. Oproti delivery platformám opravdu musíte vyjít z domova a komunikovat – napsat kamarádce nebo dát vědět manželovi, že ho dneska zvete na jídlo. Svým způsobem je v tomto TasteTown konzervativní a představuje opak delivery platforem.
Jak vybíráte podniky, které do TasteTown zařadíte?
Luise Krist: Všechny podniky, které v TasteTown jsou, osobně navštěvujeme. Bavíme se s majiteli nebo manažery nejen o tom, jaký je jejich příběh, ale i o stávajícím menu a společně vymýšlíme nabídku, která se v TasteTown objeví. Pokud se podnik do TasteTown nehodí, upozorňujeme na to. Dneska už se nám podniky ozývají samy a jsme za to rádi. Nejen v Praze jsou pořád místa, kterým je lepší se vyhnout, jako například turistické pasti v centru nebo pochybné trdelníkové stánky. A takové podniky u nás nikdy nenajdete.
Zdroj: rozhovor pro Apetit